Home / Blog / 15 belangrijke punten voor een atlantische oversteek

15 belangrijke punten voor een atlantische oversteek

Het “Atlantic crossing” seizoen vindt elke winter vlak voor Kerstmis plaats, als ongeveer 4 tot 5000 zeilers van Europa naar de Caribbean oversteken op weg naar één van de grootste avonturen uit hun leven. In de meeste gevallen is de oversteek het hoogtepunt van jaren van plannen en voorbereiden. Maar als het je eerste keer is vraag je je toch altijd af of je soms nog iets mist en dat zou kunnen. Hier is daarom een lijst van “Top-15” tips van mijn eigen oversteken over de Atlantische en Indische Oceaan, die ik heb samengesteld uit mijn eigen ervaringen en van mijn gesprekken met honderden zeilers door de jaren heen. Het gaat om wat je echt nodig hebt, wanneer je overweegt een oversteek te maken.

Regel 1: Je hebt geen speciale boot nodig

Er waren tijden dat het nodig geacht werd dat deze schepen een flinke body moesten hebbben, ketch getuigd dienden te zijn en een zelfstuurinricting aan de achterzijde van het schip. Dat was toen de opvatting, maar opvattingen veranderen in de loop der jaren. Tegenwoordig zijn de meeste jachten normale productie-jachten met een standaarduitrusting. Er is geen zwarte kunst voor nodig om 3000 mijl voor de wind te zeilen. Meestal bestaat het taaiste deel van de reis het passeren van de Golf van Biscaye. Dus wat voor boot je op dit ogenblik ook hebt, de kans is groot dat je met een paar voorbereidingen prima in staat bent de oversteek te maken. Natuurlijk zijn er zaken zoals een watermaker, een generator, een SSB-radio enz. bijzonder bruikbaar, maar die toevoegingen vragen om bijkomende complicaties zoals servicekosten en tijd. Wat je werkelijk nodig hebt is, afgezien van een goede boot, zijn brandstof, energie, water, voedsel, en een papieren kaart van het gebied, wat nautische kennis en goed zeemanschap door wat extra training.

Regel 2: Houd het simpel

Een gave oversteek vraagt om een constante snelheid gedurende 24 uur per dag. De sleutel is om geen vertraging op te lopen. Het is niet nodig om met dubbele grootzeilen of met dure asymetrische spinakers op je boot rond te sjuffelen. Een grootzeil en een uitgehouden wijd uitgezette genua voldoen prima. In feite heeft de schrijver en zijn wederhelft een jaar lang, de “All Round Rally” op deze wijze, zij aan zij met haar gezeild. Houdt wel een oogje in het zeil tegen schavielen en overtuig jezelf dat er een zekering zit, aan de boom die als uithouder dient, tegen het terugslaan en een lijn om snel je uitstaande grootzeil neer te halen als ’s nachts een stormbui je treft, want dat zal zeker een keer gebeuren.

Regel 3: Kijk je energievoorzieningen na

Welke energiehoeveelheid je tijdens je oversteek ook denkt te gebruiken, tel daar 1/3e bij op. Navigatielichten, radar, radio, autopilot, watermaker, koelkast, freezer, computer enz. benoem het allemaal en tel het op. Verhoog de middelen om energie, via een grotere generator op de motor, op te wekken, gebruik zonnepanelen of een gesleepte turbine en zoek naar middelen om te besparen, zoals het aanbrengen van LED-verlichting .

Regel 4: Zorg voor wat extra training

Zeemanschap op de oceaan vraagt wat meer training betreffende het repareren en het managen van problemen aan boord dan het gebruikelijke navigeren en routes uitzetten. Motortechniek, het overleven op zee, medische zaken, eerste hulp, cursussen van fabrikanten betreffende het onderhoud van hun apparatuur zijn allemaal van onschatbare waarde, zowel voor de bemanning als voor de schipper.

Regel 5: Haal het meeste uit je rustmomenten

Ga niet jagen tijdens je de openingstrajecten van je jaar of langer durende reis. Geniet van de grote zomertocht zuidwaarts naar de Canarische Eilanden of naar de andere vertrekpunten. Het westen van Frankrijk, Noord Spanje, Portugal en Madeira zouden prima plaatsen kunnen zijn om te bezoeken.

Regel 6: Neem indien mogelijk meer mensen op de oversteek mee

Onderschat niet hoe vermoeiend oceaanzeilen kan zijn en hoe je onder druk staat als je met slechts twee handen verder moet als je autopilot het begeven heeft. Extra bemanning maakt het leven een stuk lichter en draagt bij tot aansporing op moeilijke momenten.

Regel 7: Neem de lange weg naar de overzijde

Sommigen besteden duizenden euro’s aan routesoftware en dat is prachtig, maar je hebt het niet echt nodig en als je niet gewend bent er mee om te gaan is het ook nog een twijfelachtige investering. Het meest betrouwbare passageplan is de simpelste plan en dat is ook vaak nog het snelste. Ga als volgt tewerk: zak zuidwaarts af tot ongeveer 20º Nb en 30º West voordat je rechtsaf slaat voor de echte oversteek. Volg het eeuwenoude advies, dat je net zolang zuidwaarts gaat tot je boter smelt. Er zijn drie redenen waarom deze route gunstig is:

je pikt sneller de passaat. Ze vallen niet eerder goed in dan halverwege de loxodroom.
Je krijgt te maken met prettiger condities. De directe route na de start is vaak aan de wind varen en er staat daar vaak een onaangename kruiszee door een depressie vanuit het noorden.
Je tikt per dag zo 3º breedteverschil weg, waardoor het al snel warmer wordt.
Regel 8: Doe het vooral rustig aan

Ga niet voluit in de versnelling aan het begin van de oversteek. Het vraagt ongeveer drie dagen voordat een bemanning de zeebenen heeft en in een routine zitten. Wees gedurende deze dagen vriendelijk voor je mensen aan boord, maar ook voor je boot. Hij zit volgestouwd met provisie, volle brandstof- en watertanks en heeft daardoor veel meer gewicht en daardoor een grotere waterverplaatsing. De toegenomen lading door het extra gerei en de uitrusting zijn veel betekenend. Neem daarom wat gas terug en zet de boot en de bemanning niet te snel op vol vermogen.

Regel 9: Wees er op voorbereid dat de uitrusting het laat afweten

Wees er op voorbereid dat belangrijke uitrustingen van het schip kunnen uitvallen, want vroeg of laat gebeurt dit toch. Als blijkt dat dit dan apparatuur is waar je normaal op rekent en ook afhankelijk van bent, zoals b.v. een autopilot of een watermaker, zorg dan dat je een werkbaar plan klaar hebt liggen, om dit euvel het hoofd te bieden. Het uitvallen van een autopilot zet iedereen aan boord onder druk omdat ieder van zijn vrije tijd beroofd wordt. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je partner en alle anderen zo voor de wind varend goede stuurlui zijn en goed met de helmstok overweg kunnen. Zo niet besteedt dan wat tijd om ze dit te leren. Ook blijkt dat het erbij halen van professionals om alle uitrusting goed te laten installeren, niet altijd waardevol kan blijken te zijn. Als je het zelf doet krijg je een beter begrip hoe je een eventuele reparatie moet aanpakken.

Regel 10: De kosten van de reis

Deze zijn altijd hoger dan je denkt, ongeacht het jacht dat je bezit. Iedereen vraagt altijd naar het gebruikte budget, maar weinigen totaliseren dit op een eerlijke manier. Eten buiten de deur is een van de duurste aangelegenheden in de Caribbian en de kosten die daar met het eventueel herstellen van de uitrusting gepaard gaan zijn hoog. Vergeet ook niet dat je schip, bij terugkomst in Europa, een herstelbeurt nodig heeft

Regel 11: Support vanaf de wal is heel belangrijk

Logistic support van thuis maakt het leven aan boord een stuk aangenamer. Taken zals het wisselen van bemanningen en het managen van communicaties. Een bemanning op zee in contact houden met de buitenwereld is net zo belangrijk als de achterblijvers informeren over de situatie en gang van zaken aan boord.

Regel 12: Houdt het schavielen van schoten en de vallen goed in de gaten

Dit is de echte vijand op zee. Houdt de looppunten van schoten op de blokken, en aan het eind van de uithouder goed in de gaten. Let ook op de looppunten aan de top van de vallen en bescherm deze indien nodig. Als je een spinaker voert verplaats de val dan om de paar dagen.

Regel 13: Wees slim met het provisioneren
Betrek de bemanning bij de boodschappenlijst en de proviandering voor de komende weken op zee, dan hebben zij later minder reden tot klagen. Kolen houden het eeuwen uit en zijn heerlijk in de salade. Bananen beginnen meteen te rijpen en je wordt er spoedig kotsmisselijk van. Houdt het wat fruitvoorziening betreft bij appels, sinaasappels en harde peren die een langer schilleven hebben. Wanneer een slager vacüum verpakt vlees heeft is dit uitstekend voordat je het invriest. Neem geen kartonnen verpakkingen mee aan boord om eieren van kakkerlakken uit te sluiten.

Regel 14: Veiligheid aan boord

wees niet benauwd om steeds reddingvesten te dragen en gebruik altijd de lifelines tijdens het naar voren gaan en in ieder geval ’s nachts of bij slecht weer. Bij twijfel speel dan altijd op veilig. Hamer het er bij de bemanning in, dat ze nooit de cockpit verlaten om naar voren te gaan wanneer iedereen slaapt en denk ook om de veiligheid benedendeks. Ontmoedig bemanningsleden om over de rand van de boot te plassen.

Regel 15: De hoeveelheid brandstof en het slotwoord

Brandstof, daar kan men nooit teveel van hebben, zelfs niet in een zeilboot. Neem altijd extra jerrycans mee. Tijdens sommige seizoenen gaat een oversteek erg snel. In andere seizoenen daarentegen juist weer erg langzaam. Het weer variëert een beetje in vanaf vroeg november tot het halverwege december. Wanneer je dus een datum van aankomst in je agenda zet, dan ga je de eerste teleurstelling al tegemoet voordat je vertrokken bent. Een passage is geen lijndienst, dus zet je tempo iets in de achteruit en geniet van de ervaringen en de time-outs.

Top